Vanwege een schoolopdracht kregen 6 studenten van verschillende opleidingen de kans om een bedrijf te starten, de Student Company. Dit avontuur, waarbij we een halfjaar lang aan de slag gingen met het ontwikkelen, promoten en verkopen van een innovatief product, bleek een leerzame en uitdagende ervaring. In deze blogpost deel ik graag mijn ervaring met Student Company en de lessen die ik heb geleerd tijdens deze spannende reis.
Het avontuur begon met een brainstormsessie waarin we op zoek gingen naar een product dat niet alleen uniek en innovatief was, maar ook een oplossing was voor een probleem. Dit product moest ook voldoen aan de SDG’s. (Sustainable Development Goals) Na veel discussies en onderzoek besloten we om iets te doen aan het probleem van textielverspilling. Ons idee: een tas gemaakt van oude spijkerbroeken, een product dat zowel praktisch als duurzaam is.
Het bedenken van het product was slechts de eerste stap. Vervolgens moesten we ons idee daadwerkelijk tot leven brengen. Aan oude spijkerbroeken moesten we komen, een ontwerp en heel belangrijk een leverancier vinden. Uiteindelijk is dit allemaal gelukt en creëerden we een stijlvolle en duurzame tas, perfect voor dagelijks gebruik.
Met een fysiek product in handen, was het tijd om ons bedrijf op te bouwen en onze tassen op de markt te brengen. We begonnen met het opzetten van een website en het beheren van social media-accounts om onze tassen te promoten. Daarnaast stonden we op lokale markten om direct in contact te komen met potentiële klanten. We hebben zelfs op Contacta kunnen staan met onze eigen stand. De tickets waren gewonnen bij een opdracht waarbij verschillende Student Companies op Contacta mochten staan. Op Contacta voor zoveel mensen staan en je idee promoten is natuurlijk heel spannend. Maar het was ook heel bijzonder om het een keer vanuit de stand mee te kunnen maken.
Maar een bedrijf runnen heeft ook moeilijke kanten. We hadden een leverancier gevonden maar deze persoon was wel alleen. Hierdoor was de productie niet altijd snel genoeg en hebben we ingesprongen door ook mee te helpen. Andere collega’s hebben zelfs achter de naaimachines zelf moeten zitten. Een andere grote uitdaging is de ‘nee’ of ‘geen interesse’ die je heel vaak hoort als je probeert je product aan een winkel te verkopen. Van alle zoveel keren geprobeerd was er maar één winkel die dit wou doen. Maar die ene keer gaf toch weer moed om blijven te proberen. Want wie weet, misschien wil een ander ze ook hebben!
Het maken en beheren van onze Student Company was een waardevolle ervaring die me veel heeft geleerd over ondernemerschap en samenwerking. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om goed te communiceren binnen een team en om flexibel te zijn wanneer dingen niet gaan zoals gepland. Bovendien heb ik inzicht gekregen in de verschillende aspecten van het runnen van een bedrijf, van productontwikkeling en marketing tot verkoop en klantenservice.
Hoewel het niet altijd eenvoudig was, ben ik trots op wat we hebben bereikt en dankbaar voor de lessen die ik heb geleerd. Deze ervaring heeft me niet alleen praktische vaardigheden bijgebracht, maar ook een nieuw perspectief gegeven op de uitdagingen en kansen van duurzaam ondernemerschap.
Mijn ervaring met Student Company heeft me laten zien hoe krachtig een goed idee kan zijn en hoe belangrijk het is om door te zetten, zelfs als de weg moeilijk wordt. Ik hoop dat mijn verhaal andere studenten inspireert om hun eigen duurzame initiatieven te starten en de wereld een beetje beter te maken, één product tegelijk.